top of page

חשבון בנק משותף? אל תאחדו חשבונות בנק לפני שאתם קוראים את הפוסט הזה!


"70% ממקרי הגירושין הם בגלל התדרדרות כלכלית" אני מניח שלא נפלתם מהכסא....

האם ב א מ ת מדובר על התדרדרות כלכלית? אם "ננקה" את העניין הכלכלי, האם הזוגות היו נשארים ביחד? כנראה שלא... יש דברים שהם מעבר להתנהלות הכלכלית, אבל כדי להתרכז בטיפול בבעיה האמיתית, בואו נחליט שקודם נטפל בבעיה הכלכלית.

כשזוג מתחתן, ולפעמים אפילו לפני זה, הם פותחים חשבון בנק משותף. זה נוח, ככה "כולם עושים", זה מראה שאנחנו סומכים על הצד השני ואנחנו בטוחים שהוא ינהג באחריות בכסף המשותף שלנו, ואנחנו אפילו חוסכים בעמלות!


אני רוצה להציע לכם הסתכלות שונה.

האם באמת שקלתם פעם אם כדאי לנהל שני חשבונות בנק נפרדים? אולי זה נוגד את כל מה שקראתם על התנהלות כלכלית, ונכון שאתם משלמים פעמיים עמלות (אני מבטיח להתייחס לזה בסוף) אבל יש מקרים בהם הכלכלה מנצחת ויש מקרים שבהם מדובר בהתנהגות, באנשים, ברגשות לא רציונליים, ועל זה בדיוק הפוסט הזה.

עד החתונה כל אחד מבני הזוג ניהל את ענייני הכספים שלו בעצמו ופיתח לעצמו הרגלים כלכליים, ועכשיו הוא צריך ללמוד להתנהל בחשבון הבנק שלו עם עוד מישהו שבמשך שנים פיתח את ההרגלים והדרכים שלו. לכן די קל לראות מדוע לפעמים בני זוג מספרים "שקרים לבנים" לגבי ההוצאות שלהם, אך הבעיה היא שהשקרים הלבנים הללו הולכים ומתרבים ובסופו של דבר, הרבה זוגות רבים על כסף ועל התנהלות כלכלית, מאבדים את האמון בבני הזוג וחלקם בסוף אף מתגרשים.

אם אתם מוצאים את עצמכם מתווכחים שוב ושוב על כסף, אני ממליץ לכם "לפתוח את הראש", ולראות האם ניהול שני חשבונות בנק נפרדים יכול לגרום לפריצת דרך בזוגיות שלכם.

בשלב הראשון, אני מציע שתשבו ביחד ותדברו על ההתנהלות הכלכלית השוטפת. אם זיהיתם שההתנהלות הכלכלית המשותפת לא עובדת, למרות שניסיתם שוב ושוב, ייתכן שזה הזמן להפריד חשבונות (עדיף כמובן ששני החשבונות יתנהלו באותו בנק) כאשר אתם מחלקים ביניכם את סעיפי ההוצאה. מי מכם שהוא על תקן "דן חסכן" יהיה אחראי על ההוצאות הקבועות (משכנתא, הלוואה לרכב, וכו') כך הוא לא יצטרך לדאוג ש"דני בזבזני" ישתמש בכסף שמיועד להוצאות האלו לדברים אחרים.

לעומת זאת "הבזבזן" יהיה אחראי על ההוצאות היום יומיות – קניות, בגדים, בידור, והוצאות בלתי צפויות כמו תיקון רכב.

השלב הבא הוא לדאוג שלכל אחד מכם תהיה גישה לחשבון של השני. כך "דן חסכן" יוכל למשוך כסף אם הוא צריך לעשות קניות, ו"דני בזבזני" יוכל לשלם את החשבונות בערב בבית.

זו דרך אחת בה אתם יכולים להרגיש שאתם כנים אחד עם השני, ולמרות שאלו שני חשבונות בנק שונים, זה שלכם ביחד, וכך גם תוכלו לדעת כל הזמן מה מצבכם הכלכלי.

אם יש לכם הכנסה גבוהה חד פעמית (משכורת 13, בונוס...), הסתכלו ביחד על שני החשבונות והחליטו לאיזה חשבון הכי כדאי להעביר את הכסף. לפעמים כדאי להשתמש בו כדי להחזיר הלוואות שבאחריות "דן חסכן", ולפעמים תחליטו שהכסף ישמש לכסף-כיף, ואז תעבירו אותו לחשבון של "דני בזבזני", בלי קשר מי קיבל את ההכנסה החד פעמית, זו עוד דרך לחזק את ה"ביחד".

בסוף החודש, כל אחד מכם מעביר את היתרה שנשארה לחסכון בחשבון הפרטי שלו, כך שהיתרה בשני החשבונות היא 0 (קישור לתקציב סכום אפס), וכשאתם צריכים להשתמש בכסף שבחסכון זו החלטה משותפת, כלומר "דן חסכן" לא יכול להוציא את הכסף ולקנות את נעלי הריצה החדשות שיצאו לשוק, ו"דני בזבזני" לא יכול לצאת למסע שופינג מטורף ללא שתיאם זאת עם "דן".

עמלות

לפני סיום, לנהל שני חשבונות בנק לא בהכרח מתאים לכל הזוגות. זה בהחלט מוריד קצת מהמתח שקיים לפעמים בין בני זוג, במיוחד כשאתם שני טיפוסים שמתנהלים אחרת עם כסף, בניהול שני חשבונות בנק נפרדים אתם מצד אחד שומרים על עצמאות ואוטונומיה ומצד שני מחליטים החלטות כלכליות גדולות ביחד.

בין אם בחרתם להפריד את חשבונות הבנק שלכם, ובין אם חשבתם לנהל חשבון בנק אחד, חשוב ש: • תרשמו לכם מטרות ויעדים כלכליים, קצרי טווח וארוכי טווח, ותתחילו לראות איך אתם, כצוות מתכננים אותם כלכלית • תחסכו בקרן חירום – סכום כסף שאמור לשמש להוצאות כבדות ולא צפויות, כמו פיטורין, מקרה חירום בגלל מצב בריאותי חס וחלילה, או תיקון רציני לבית. • תתכננו תקציב חודשי על מנת להתייעל כלכלית, ותעשו בו התאמות בתחילת כל חודש (בעיקר בחודשים הראשונים).

לסיכום, כבני זוג, הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות לגבי התנהלות כלכלית הוא להיות פתוחים וכנים, התחילו ברגל ימין ונהלו שיחות על התנהלות כלכלית, נהלו תקציב הוצאות (ואל תשכחו לחסוך!) כמה שיותר מוקדם יותר טוב! ככל שתקדימו תוכלו לעבוד ביעילות כצוות גם בהתנהלות השוטפת, וגם במקרים בלתי צפויים. לקבלת סדרת הסרטונים שתעשה לכם סדר בהתנהלות הכלכלית שלכם, בביטוחים, ובמשכנתאות לחץ כאן!

bottom of page