top of page

?מזומן או אשראי


הפעם אני רוצה לדבר על הדילמה, או יותר נכון על תפיסת העולם שיש לאנשים לגבי איך נכון יותר להתנהל עם ההוצאות שלהם האם לשלם במזומן או בכרטיס אשראי.

בתקופה האחרונה אני שם לב לטרנד שמתפשט שבו אנשים גוזרים את כרטיסי האשראי שלהם ומשתמשים רק במזומן. בהתחלה לא הבנתי מדוע לוותר על הנוחות של השימוש בכרטיס אשראי אך ככול שפגשתי עוד ועוד אנשים שעשו זאת התחלתי לחקור את הנושא בשביל למצוא את התשובה לשאלה – מה עדיף, מזומן או כרטיס אשראי?


היתרונות העיקריים בשימוש בכרטיסי אשראי:

  • קל לעקוב אחרי ההוצאות, אנחנו יודעים בדיוק על מה שילמנו וכמה, ואם שכחנו, תמיד נוכל להיכנס לפירוט החודשי ולהיזכר, וכך ניתן לנתח את ההוצאות שלנו, ולהסיק מסקנות ברורות באילו הוצאות אנחנו יכולים לקצץ ולחסוך.

  • ניתן לפרוס את ההוצאות שלנו לתשלומים. טיפ חשוב! שהרבה אנשים נופלים בו – אל תפרסו לתשלומים כשאתם עושים את הקניות בסופר, אם אתם קונים בסופר ב-2000 ₪ לחודש ואתם פורסם את התשלום ל-2, אז בחודש השני אתם גם תשלמו את התשלום השני של החודש הקודם, וגם את התשלום הראשון של החודש הנוכחי, כלומר סה"כ תשלמו כל חודש 2000 ₪. בנוסף, אם פתאום יש לנו הוצאות בלתי מתוכננות, או חס וחלילה מקרה חירום שבגינו אנחנו זקוקים לכסף מיידי ואנחנו מחליטים להצטמצם בקניית המזון, הצמצום יבוא לידי ביטוי רק חודשיים-שלושה מאוחר יותר. (אחרי שתיגמר חלוקת התשלומים עבור קניות שכבר ביצענו) לכן תפרסו רק את התשלומים של העסקאות הגדולות והחד פעמיות (למשל מוצרי חשמל גדולים)

החסרון המרכזי בתשלום בכרטיס אשראי הוא שכשאנחנו שולפים את כרטיסי האשראי ומגהצים אותו, אנחנו לא באמת מרגישים את התשלום, הפיתוי להשתמש בו גדול ואנשים משתמשים בו בצורה פזיזה. השימוש בכרטיס אשראי גורם בעצם לניתוק פסיכולוגי שאנחנו חווים בין הקניה לבין הוצאת הכסף בפועל, אנחנו לא רואים בעיניים כסף שיוצא מהארנק שלנו, ויש לנו אשליה שאין גבול לכמות הכסף שיש לנו, ואז בסוף כל חודש אנחנו מופתעים מחדש מכמה כסף ירד לנו באשראי.

היתרונות העיקריים בשימוש במזומן:

  • כל הוצאה שלנו במזומן אנחנו מרגישים טוב-טוב בכיס, אנחנו רואים בעיניים איך הכסף שלנו עובר מאיתנו למישהו אחר, ואנחנו מרגישים באופן מוחשי יותר את הוצאת הכסף. לכן אם אין לכם מושג כמה כסף ירד בכל חודש מכרטיס האשראי, שימוש במזומן יכול להוות שיטה טובה עבורכם.

  • הנחת מזומן, אם למשל אתם קונים מוצר חשמלי גדול, אתם יכולים לבקש הנחה רק בעקבות זה שאתם מוכנים לשלם במזומן.

החסרון העיקרי בתשלום במזומן הוא שהרבה יותר קשה לנו לעקוב לאן הולך הכסף ועל מה אנחנו משלמים, יש לנו תחושה שהכסף "נוזל" לנו מהידיים, ובטח שאחרי מספר ימים לא נוכל לזכור עבור מה שילמנו. אחד הסעיפים שהכי קל לנו לחסוך בהם כשאנחנו נכנסים לתהליך של ייעוץ ליציאה מהמינוס ומעבר לחיים של שפע כלכלי זה הסעיף של "מזומן ללא מעקב".

בשורה התחתונה, אין כאן שחור או לבן, אין כאן שיטה אחת שתעבוד תמיד, עבור כל אחד. אם אכן היתה שיטה כזו, השיטה השנייה היתה נעלמת מהעולם כי אף אחד לא היה משתמש בה. אם אתם באיזשהו תהליך של התייעלות והבראה כלכלית, ייתכן והמליצו לכם לבטל את כרטיסי האשראי, אני לא הייתי ממליץ לכם לעשות כך, בסופו של דבר הכל עניין של התנהלות כלכלית נכונה. אני חושב שזה נכון שיהיה לנו כרטיס אשראי, אבל רק אחד. מי שיודע להתנהל נכון כלכלית ולנהל תקציב מאוזן ידע למצוא את האיזון בין שימוש באשראי לבין שימוש במזומן. לקבלת סדרת הסרטונים שתעשה לכם סדר בהתנהלות הכלכלית שלכם, בביטוחים ובמשכנתאות לחצו כאן!

bottom of page