top of page

קניות בסופר - האם כל היועצים טועים?

עודכן: 24 באוק׳ 2018


אני רוצה לשאול אתכם שאלה: כמה פעמים בשבוע אתם הולכים לקניות? אני מתכוון לקניות הגדולות, לא להשלמות הקטנות שאתם עושים בסופרים השכונתיים והיקרים.

אם תקישו בגוגל "טיפים לחסכון" רוב הסיכויים שתגיעו לכתבה כזו או אחרת של יועץ לכלכלת המשפחה כזה או אחר, שבה הוא ממליץ לכם לצמצם את כמות הפעמים שאתם הולכים לסופר. אני מניח שהרעיון שעומד מאחורי זה הוא שאם נלך לסופר כמה שפחות, נקנה פחות דברים שאנחנו לא צריכים, פחות נתפתה למבצעים, ופחות "ניכנע" לקניות אימפולסיביות.

פה קבור הכלב (או כמו שאני אוהב להגיד בסרטונים שלי: "הנה העניין"): ככל שנצמצם את כמות הפעמים בה אנחנו הולכים לסופר זה רק יגדיל את ההוצאות שלנו, נתפתה יותר בקלות למבצעים, וה"מוקש" העיקרי (לפחות אצלי) שגורם לנו להוציא יותר כסף ממה שתכננו וגם גורם לנו לאחר מכן להרגיש רע שהוצאנו אותו: קניות אימפולסיביות.


אם תלכו יותר פעמים לסופר זה לא יקרה... אם תתקלו באותו מוצר אתם יכולים פשוט לוותר עליו, כשתחזרו הביתה תעשו בדיקה מחודשת, ובפעם הבאה שתלכו לסופר (לא בעוד שבוע אלא בעוד יומיים-שלושה) תדעו בוודאות אם אתם צריכים אותו או לא.

כך גם לגבי מבצעים. אני מניח שיש מבצעים שאתם יודעים שמשרתים אתכם (למשל אם אתם הורים לפעוטות ויש מבצעים טובים על חיתולים) ויש מבצעים שלא משרתים אתכם (למשל אם אתם הורים לילדים גמולים ויש מבצעים טובים על חיתולים), אבל מה לגבי אותם מבצעים שהם... איך להגיד את זה... נופלים בתחום האפור? כלומר זה לא שאתם לא יכולים להסתדר בלעדיהם, אבל מה, יש מבצע - לא נקנה? חבל לפספס (אני רואה את זה נפוץ בעיקר בתחום חומרי הניקוי)... ואז שוב, מה שרוב האנשים עושים הוא לקנות, שיהיה.

בעצם, לרוב המבצעים האלה יש תוקף, כך שאם תוותרו על הקנייה תוכלו לחזור לאחר כמה ימים, אחרי שהתרחקתם משלל המניפולציות שמפעילים עלינו בסופר (שמתם לב שמוצרי הבסיס כמו החלב והלחם תמיד נמצאים בסוף הסופר, ואנחנו צריכים לעבור את כ-ל הסופר בשביל להגיע אליהם?) ואחרי שבדקתם ועשיתם שיקול "קר" אם אתם צריכים את המוצר או לא.

ככה מתחילים לקנות בחוכמה!

מה שזה עוד מאפשר לכם, בגלל שאתם מבקרים בסופר לעיתים תכופות הוא "לשלוט" יותר במחירים, ולהבין האם המבצע הוא מבצע אמיתי או שמדובר בפיקציה (למשל במוצרי 1+1, האם מדובר באמת ב-1+1 או שפשוט ניפחו את המחיר המלא של המוצר היקר מביניהם ואז פתאום המבצע לא כזה משתלם).

דבר נוסף שמתעורר כשאנשים מצמצים את כמות הפעמים שהם הולכים לסופר הוא שאנשים קונים אוכל בכמויות, לפעמים לא בפרופורציה לכמות שהם צריכים, ואז הרבה אוכל פשוט שוכב במקרר הרבה זמן, מגיע לפג תוקף ופשוט נזרק .... בקניה לעיתים קרובות ניתן יותר לדייק את כמות האוכל הנדרשת, לא מתבזבז אוכל ויש התייעלות כלכלית.

ועכשיו הגעתי לקניות האימפולסיביות... הקניות האימפולסיביות הן אחד ה"ברזים" בהתנהלות הכלכלית השוטפת שבו אנשים מאבדים הכי הרבה כסף. אי אפשר להימנע מהן לגמרי, זה בניגוד לטבע האדם, אבל אפשר להתמודד עם ה"דחף" הזה בהמון דרכים (מבטיח פוסט מעמיק, מאיר, ומפרה בנושא). למרות שבקניות בסופר זה הכי נפוץ, גם הכי קל להתמודד עם זה.

אם אתם מרגישים שאתם "נלחמים" עם עצמכם בין לקנות את המוצר ובין אם לא ואתם מזהים שמדובר בקניה אימפולסיבית, פשוט אל תקנו! אני לא אומר לוותר על הקניה, אני מבין שיש פה צורך מנטלי שאנחנו צריכים לספק, לכן מה שאני מציע הוא שתדחו את הקניה. בואו בעוד יומיים-שלושה לסופר (אחרי ש"התקררתם", ואחרי שהסיבה שאולי גרמה לכם לחוש צורך בקניה אימפולסיבית נעלמה), אם עדיין תרגישו שאתם צריכים לקנות את המוצר- קנו אותו.

יש פה רווח כפול: אני מבטיח לכם שלפחות 50% מהקניות האימפולסיביות שלכם פשוט יתפוגגו ותחסכו כסף, וגם, ואולי אפילו יותר חשוב, לא תרגישו רע עם עצמכם שקניתם משהו מיותר שהיה אפשר לוותר עליו!

מה אתם חושבים האם יותר נכון לנהל את הקניות שלכם ככה? האם יש לכם רעיונות וכלים שבעזרתם ניתן לחסוך כסף? לקבלת סדרת הסרטונים שתעשה לכם סדר בהתנהלות הכלכלית שלכם, בביטוחים ובמשכנתאות לחצו כאן!

bottom of page